Sidor

onsdag 27 maj 2020

Corten, jordgubbar & köksträdgården

  
Man kan väl aldrig ha för många odlingslådor, nån fler som känner så, räck upp en hand! Lite komiskt hur det blir, för nå år sen så tänkte jag att några pallkragar bara, det blir bra. Hur som helst så svetsades det ihop två lådor i corten till mig. Jag fyllde med jord & satte lite perenner där. Mellan dessa cortenlådor såg det ut som hej kom & hjälp mej. Ojämn lerig backe & grästuvor. Men så för nån vecka sen började sambon med plattsättningen där i mitten.
Just som han e klar, slår det mej att: Vore det inte najs med en lägre "låda" framför ena sidan? 
Solsidan. Och där på solsidan kan jag sätta jordgubbarna som aldrig vill ta sej i den odlingslåda som är gjord för dom. Vore inte det fint?
Gud jag känner ju vilken jobbig sambo jag är ibland. Så, jag skalade bort gräset & han tog fram svetsen. Det blev himla fint, det håller till & med han med om. (som tur är) Det är lite finlir kvar att fixa runtomkring, men snart så.

 

   




Nya fina jordgubbsplantor blev inhandlade & planterade i veckan & nu hoppas jag på stor skörd & att dom rackarna överlever. Det är en gåta varför dom inte gjort det tidigare år.




Så det här tragiska jordgubbslandet som jag nu gett upp på, det fick bli en köksträdgård. Här ska sås sockerärtor, majs (ska testa för första året) morötter, lök, rödbetor & lite blommor.
Framför växer det ett hav av smultronplantor som varje år ger bra med bär.
Växthuset som jag fick i 40-årspresent förra året är jag barnsligt lycklig över. Där har tomater, gurka & paprika flyttat in. Allt är inte på plats ännu, men det mesta.

                              
   

        

Idag hade jag tänkt börja så, men det blåste så mycket att jag fick lägga ner dom planerna. Jag gjorde mig iallafall ett stöd åt sockerärtorna. Sågade till ett par långa pinnar från skogen & satte en trädgårdsknopp från Sturehofs Krukmakeri i toppen.


       


En stor anledning till varför vi kör med odlingslådor, är för att vart man än sätter spaden i marken på denna gård så är där sten. Och vi snackar mycket sten. Jag har gjort mej ett litet stenrös vid pallkragarna & sambon har tidigare i vår byggt en stenmur. Bakom den ska vi gömma komposten.

Vad som är kvar att göra nu, i min odlingstäppa är att byta ut dom slitna pallkragarna. Det ska bli corten även där. Men det tar vi tag i till hösten, så jag passar på att odla där innan.
Sen kom jag oxå på (jobbig sambo igen) att tallen på sista bilden, den borde vi ta bort. Så kan jag jämna till backen samt göra en rabatt. Tror det kommer bli toppen.

              








Inga kommentarer: